چگونگی جلوگیری از هک شدن

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که یکی از نزدیکانتان دچار مشکلاتی مثل هک و از دست دادن صفحات شخصیشان شده باشند و اطلاعاتشان به دست افرادی افتاده و از آن سو استفاده کنند.امری که ممکن است گاهی طبعات جبران ناپذیری از لحاظ اجتماعی برای افراد مختلف داشته باشد. اما به راستی چگونه می توان راهی را یافت که اطلاعاتمان به دست سارقان سایبری نیفتد. به هرحال همه ما برای رانندگی کمربندهایمان را محکم میبندیم تا جانمان حفظ شود، امری که باید در زندگی مجازی هم رعایت کنیم تا مشکلات عدیده گریبانگیرمان نشود.

اما راه حل چیست؟

اولین نکته این است که اطمینان حاصل کنید که رمز عبور قوی دارید.
این به این معنی است که شما باید یک کلمه عبور مرکب از حرف بزرگ، یک عدد و یک کاراکتر خاص داشته باشید.

رمز عبور مشابه را برای همه حساب‌هایتان استفاده نکنید.
اگر شما هم مثل من به خاطر فراموش کردن کلمه عبور تمام کلمات عبور تلگرام، اینستاگرام، اسنپ چت و… خود را یکسان انتخاب کرده باشید باید بگوییم که در معرض خطر هک واقع شده‌اید. به طور مثال پایگاه داده‌های رمز عبور بسیاری از وب سایت ها مانند LinkedIn، یاهو و.. لو رفته است. مهاجمان می توانند از این آدرس ایمیل، نام کاربری و ترکیب کلمات عبور به وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر شما دسترسی پیدا کنند.

اطمینان حاصل کنید که رمزهای عبور شما غیر قابل پیش‌بینی است.

اجازه ندهید که مهاجم “موضوع” گذرواژه شما را حدس بزند. افراد زیادی هستند که از کلمه عبور ضعیف برای حساب رسانه‌های اجتماعی خود مانند اینستاگرام، تلگرام، اسنپ چت، و غیره را استفاده می‌کنند. نرم افزارهای هکینگ فورا این کلمه‌های عبور را حدس می‌زنند. قابل توجه است که فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا رمز عبور ۶ کاراکتری شکسته شود.

اجازه ندهید هنگام تایپ رمز عبور کسی کلمه عبور شما را مشاهده کند.
کاربران اندروید گزینه  “Make Password Visible” را خاموش نگه دارند (شما می توانید این گزینه را در Settings سپس Security ببینید).

ایمیل هایی که در پوشه spam هستند را نباید کلیک کنید.
برخی از این ایمیل ها یک فایل پیوست شده به همراه دارند که نباید روی آن کلیک کنید.

از احراز هویت و تایید دو مرحله‌ای استفاده کنید.
تایید دو مرحله ای قابلیتی است که به تازگی و در سال 2016 توسط فیسبوک معرفی شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. تایید دو مرحله ای به عنوان یک سپر مضاعف برای افزایش امنیت اکانت‌های شما از جمله اینستاگرام عمل می‌کند. در صورتی که شخصی مانند یک هکر پسورد اکانت اینستاگرام شما را داشته باشد در صورت فعال بودن تایید دو مرحله‌ای باز هم نمی‌تواند به اکانت شما دسترسی داشته باشد چرا که نیاز به پسورد دیگری هم دارد!

در برخی مواقع تایید دو مرحله ای با استفاده از یک پیامک جداگانه‌ای که در هنگام لاگین کردن در اکانت برای شما ارسال می‌شود، صورت می‌گیرد. در این پیامک کد امنیتی درج شده است که برای لاگین کردن در یک دستگاه جدید می‌بایست آن را نیز جدای از پسورد اصلی اکانت وارد کنید.

 در صورتی که رئیس بخشی از شرکت هستید تمام کارمندان خود را آموزش دهید.
باید توجه ویژه‌ای به آموزش افرادی که به حساب های رسانه های اجتماعی شرکت شما دسترسی مستقیم دارند داشته باشید، تمام کارکنان باید از آموزش ایمنی رسانه های اجتماعی پیروی کنند. با توجه به این که افراد حساب های رسانه های اجتماعی خود را ۱۷ بار در روز بررسی می کنند و بیش از ۶۰ درصد از شرکت ها اجازه استفاده از دستگاه های شخصی را می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 18 =